Jakie spoiwa drogowe wykorzystuje się podczas budowy nasypów?
Co trzeba wiedzieć o stosowaniu spoiw drogowych?
Większość obiektów infrastruktury drogowej powstaje na podłożu rodzimym, ponieważ koszt jego wymiany na tak dużą skalę byłby zbyt wysoki. W wielu przypadkach problemem jest jednak nieodpowiednia nośność gruntów, wynikająca z ich składu i charakterystyki. W celu poprawy właściwości słabego podłoża, tj. podniesienia jego nośności, redukcji osiadania czy wyeliminowania ryzyka utraty stateczności, stosuje się różne techniki stabilizacji i ulepszania. Najczęściej są to technologie stabilizacji mechanicznej, a więc polegającej na zagęszczaniu powierzchniowym lub wgłębnym albo technologie chemiczne, wiążące się z wprowadzeniem do gruntu spoiwa: cementu, wapna lub spoiwa hydraulicznego. Działają one za sprawą wiązania części drobin materiału skalnego, dzięki czemu tworzy on bardziej spójną strukturę, a ich rodzaj dobiera się do specyfiki podłoża, a w przypadku tworzenia nasypów - także do typu używanego kruszywa.
Jakie spoiwa mogą być użyte w przypadku nasypów?
Do budowy nasypów można używać różnych typów spoiw. Szczególnie dobrze sprawdzają się spoiwa składające się z klinkieru portlandzkiego i popiołów wapiennych, krzemionkowych, fluidalnych. Spoiwa tego rodzaju są oferowane w wersjach pozwalających na uzyskanie rozmaitej odporności na ściskanie w zależności od potrzeb.