Z jakich etapów składa się proces wymiany nawierzchni drogowej?

Wymiana nawierzchni drogowej to skomplikowany proces, który wymaga precyzyjnego zaplanowania oraz zastosowania specjalistycznych maszyn i technologii. Tego rodzaju prace przeprowadza się zarówno w celu poprawy komfortu jazdy, jak i zwiększenia trwałości oraz bezpieczeństwa użytkowania drogi. Inwestycja ta może dotyczyć odcinków miejskich, tras krajowych, jak i dróg lokalnych. Czas trwania prac oraz ich zakres zależy od stanu istniejącej konstrukcji oraz przyjętych rozwiązań technicznych. Dobrze przeprowadzona wymiana nawierzchni nie ogranicza się jedynie do położenia nowej warstwy asfaltu – obejmuje szereg etapów, które muszą być zrealizowane zgodnie ze sztuką inżynierską. Modernizacja dróg jest dostępna w ofercie firmy EM Trade Development. Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Usunięcie starej nawierzchni i przygotowanie podłoża

Pierwszym etapem każdej modernizacji jezdni jest frezowanie starej nawierzchni, czyli mechaniczne usunięcie zużytej warstwy ścieralnej lub konstrukcyjnej. W zależności od głębokości uszkodzeń, konieczne może być również rozebranie kolejnych warstw podbudowy. Proces ten pozwala nie tylko uzyskać odpowiedni profil drogi, lecz także ocenić stan dolnych partii konstrukcji. Po usunięciu istniejącej nawierzchni przystępuje się do wyrównania oraz zagęszczenia podłoża. Często stosuje się wzmocnienia geosiatkami lub stabilizację gruntu cementem bądź spoiwem hydraulicznym. Solidna baza jest warunkiem trwałości nowej nawierzchni i zabezpiecza przed powstawaniem kolein czy spękań.

Układanie nowych warstw nawierzchni i wykończenie

Kolejnym krokiem jest ułożenie nowych warstw konstrukcyjnych. W zależności od kategorii drogi oraz przewidywanego natężenia ruchu, wykorzystuje się mieszanki mineralno-asfaltowe lub beton cementowy. Proces układania warstw odbywa się z użyciem rozściełaczy i walców drogowych, które zapewniają równomierną powierzchnię i odpowiednią gęstość materiału. Ostatnia warstwa – tzw. ścieralna – ma istotne znaczenie dla przyczepności oraz akustyki nawierzchni. W końcowym etapie przeprowadza się roboty wykończeniowe, takie jak ustawienie krawężników, odtworzenie oznakowania poziomego czy regulacja studzienek. Całość prac musi być wykonana zgodnie z wymaganiami technicznymi, co podlega odbiorowi przez nadzór inwestorski.